A380: IGB biedt houvast

IGB heeft analyses uitgevoerd op specifieke onderdelen welke exclusief nodig zijn voor een “Ferry Flight” tijdens de assemblage van de Airbus A380.

Omdat het productieproces van de Airbus A380 verdeeld is over verschillende locaties moet de Airbus A380 door het Europese luchtruim vliegen voordat deze wordt afgeleverd.

Na de assemblage van het casco in Toulouse (Frankrijk) wordt iedere A380 overgevlogen naar Hamburg (Duitsland) voor de installatie van het interieur. Ook wordt het toestel in Hamburg gespoten. De vlucht tussen de twee productiefaciliteiten wordt de “Ferry Flight” genoemd.

Gedurende de ferry flight zijn technici in het kale toestel aanwezig om verschillende testen uit te voeren. Ook onder deze omstandigheden moet de veiligheid van het personeel gewaarborgd kunnen worden. Daarom is voor de Ferry Flight is een demontabele handrail ontworpen die op het hoofd- en bovendek wordt geïnstalleerd. Dankzij deze voorziening kan Airbus personeel zich veilig door het vliegtuig bewegen.

In 2006 heeft de fabrikant van deze handrails IGB ingeschakeld om het certificatietraject te begeleiden en een designoptimalisatie te laten uitvoeren.

Samen met de klant en in nauw overleg met Airbus heeft IGB geholpen bij het verkrijgen van de certificatie van deze 45 meter lange constructie. Om aan de strenge certificatieëisen te kunnen voldoen is het ontwerp op aanwijzing van IGB geoptimaliseerd.

Uiteindelijk is de bewijsvoering met behulp van niet lineaire eindige elementen analyse afgerond, zonder dat hiervoor fysieke testen noodzakelijk waren.

Het werkpakket omvatte onder andere: bepaling van de interface loads, het aantonen van de sterkte en de bewijsvoering voor de windmilling eisen.

© 2004—2017 IGB ltd. Als bezoeker van onze site accepteert u onze voorwaarden.