Eén partner, één standaard

Een Amerikaanse fabrikant heeft opdracht gekregen om alle grote cabine componenten, zoals galleys (keukens), first class lounge, coat closets en trappenhuis te leveren voor een serie Airbus A340-500 vliegtuigen.

vliegtuigtype Airbus A340-500

analyse Interface Loads (preliminary en final), Windmilling, Static Test Plans

object First Class Lounge, Galley en Stowages

Het gaat hierbij om meer dan 15 units per vliegtuig, waarbij de luchtvaartmaatschappij (de uiteindelijke gebruiker) zeer hoge eisen stelt met betrekking tot de afwerking en het project management.

Extra voordeel door “one stop shop”

Een bijzondere uitdaging voor de leverancier is het aantal units dat moet worden gecertificeerd en de zeer korte doorlooptijd. Daarom werd gezocht naar diverse onderaannemers om de certificatie werkzaamheden inclusief de dynamische berekeningen ten behoeve van de windmilling eisen* uit te kunnen besteden.


IGB heeft kunnen bewijzen dat het hebben van maar één partner, IGB, de volgende voordelen bracht:

  • Eén partner, dus één aanspreekpunt.
  • Dezelfde standaard voor alle rapportage.
  • IGB was in staat om een groot gedeelte van de communicatie direct met Airbus te voeren. Zodoende werd de belasting voor de klant verminderd.
  • Door de grootte van het project was IGB in staat om kritische processen te verbeteren en het project af te ronden binnen de afgesproken deadlines.

IGB heeft in samenwerking met de klant verder geïnvesteerd om verbeteringen in de procedures en de standaardisatie door te voeren. Dit heeft er samen met IGB ModelSource voor gezorgd dat de documenten op tijd en met een hoge mate van standaardisatie snel door Airbus konden worden goedgekeurd.

* Net als met alle nieuwe vliegtuig types, moet ook de Airbus A340-500/-600 voldoen aan de windmilling eis om de vermoeiing door onbalans in de motoren te bewijzen (fan blade-off event). Voor dit doel werden dynamic response berekeningen uitgevoerd waarbij vermoeiingsanalyse moest aantonen dat kritische bevestigingspunten niet zouden bezwijken. Het opzetten van de standaarden voor dit werk is gedaan in samenwerking met Airbus.

© 2004—2018 IGB B.V. Als bezoeker van onze site accepteert u onze voorwaarden.