Lichtgewicht ontwerp voor zwaar gebruik

IGB heeft analyses uitgevoerd op specifieke onderdelen welke exclusief nodig zijn voor een ferryvlucht (ferry flight) tijdens de assemblage van de A380.

vliegtuigtype Airbus A380-800

analyse FEA, Windmilling, Interface Loads, Structural Substantiation

object “Ferry Flight” Trap

Omdat het productieproces van de Airbus A380 verdeeld is over verschillende locaties moet de Airbus A380 door het Europese luchtruim vliegen voordat deze wordt afgeleverd.

Na de assemblage van het casco in Toulouse (Frankrijk) wordt iedere A380 overgevlogen naar Hamburg (Duitsland) voor de installatie van het interieur. Ook wordt het toestel in Hamburg gespoten. De vlucht tussen de twee productiefaciliteiten wordt de “Ferry Flight” genoemd.

Gedurende de ferry flight zijn technici in het kale toestel aanwezig om verschillende testen uit te voeren. Ook onder deze omstandigheden moet de veiligheid van het personeel gewaarborgd kunnen worden.

Door de dubbeldeks configuratie van de Airbus A380 is het noodzakelijk dat er een (tijdelijke) trap geplaatst wordt om in de cockpit te komen.

Voor de structurele bewijsvoering van de trap, speciaal ontwikkeld voor ferry flights, werd IGB ingeschakeld. De lichtgewicht constructie van deze trap moest een groot aantal belastingsgevallen kunnen weerstaan, waaronder ook een aantal ‘abuse’-gevallen.

IGB heeft analytisch aan kunnen tonen dat de trap sterk genoeg is om alle belastingsgevallen te kunnen weerstaan.

Naast de statische analyse werd een windmilling-analyse uitgevoerd. Hiervoor is een ‘Modal Effective Mass Fraction Analysis’ toegepast.

© 2004—2018 IGB B.V. Als bezoeker van onze site accepteert u onze voorwaarden.