Windmilling: voortzetting van een Nederlandse traditie

Met de introductie van de A340-500/-600 zijn de eisen voor Sustained Engine Imbalance (SEI) van kracht geworden voor Airbus

Het verschijnsel Sustained Engine Imbalance (SEI) treedt op na het falen van de lagering van een turbine-as of na het afbreken van een turbineblad. De situatie nadat de turbine is afgezet en alleen nog wordt aangedreven door de luchtstroom t.g.v. de vliegsnelheid wordt windmilling* genoemd.

De Airbus A340-500/-600 is het eerste vliegtuigtype waar de windmilling-eisen van toepassing werden. Deze eisen houden in dat het vliegtuig zijn vlucht veilig moet kunnen volbrengen na het falen van de lagering van een turbine-as of na het afbreken van een turbineblad. Ook interieurdelen zoals Galleys, Stowages en Crewrests moeten aan deze veiligheidseisen voldoen.

IGB heeft zich bezig gehouden met de certificatie van windmilling voor interieurdelen vanaf het moment dat de eisen werden ingvoerd. In de afgelopen zeven jaar hebben we diverse projecten afgerond, dit in nauwe samenwerking met Airbus. Inmiddels heeft IGB veel ervaring met het toepassen van de windmilling-eisen voor A318, A340 en A380 vliegtuigen.

Voor zowel de sterkte als voor de vermoeiingseisen (levensduur metaal-delen) wordt FEM toegepast. Onze Eigenfrequentie analyse is gevalideerd middels testen in het Nederlands Lucht en Ruimtevaart laboratorium (NLR).

*De windmilling-eisen komen voort uit FAA Issue Paper (IP) A-616 en JAA Certification Review Item (CRI) P-1018 (gebaseerd op FAA Advisory Circular 25-24).

© 2004—2018 IGB ltd. Als bezoeker van onze site accepteert u onze voorwaarden.