Toelating op de rails

Door aanvullend onderzoek en rapportage/documentatie door IGB kunnen de ‘Protos’ treinen sinds 2009 op volle snelheid worden ingezet.

De nieuwe ‘Protos’ treinen worden sinds het einde van 2007 ingezet op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen.

Initieel reden de treinen met een voorlopige toelating. Dit hield in dat er niet gekoppeld mocht worden gereden en dat maximale snelheid voor het materieel gereduceerd was.

IGB heeft geassisteerd bij het verkrijgen van de definitieve toelating voor de treinen. Om de definitieve toelating te verkrijgen was het noodzakelijk informatie te achterhalen bij diverse leveranciers en instanties, waaronder de leverancier van het loopwerk, de Duitse TÜV en de universiteit van Berlijn. Daarnaast is er ook nog aanvullende documentatie, waaronder testplannen, door IGB zelf opgesteld.

Deze documentatie is beoordeeld door de ‘Notified Body’ (Lloyd’s Register Rail Europe) en waarnodig door IGB aangevuld. Na goedkeur van de documentatie kon de ‘definitieve toelating’ worden afgegeven door Inspectie Verkeer en Waterstaat, waarna de treinen gekoppeld mogen worden ingezet en de snelheidsbeperking kon worden opgeheven.

© 2004—2018 IGB B.V. Als bezoeker van onze site accepteert u onze voorwaarden.